Ustawienie kół względem siebie i nawierzchni nazywamy geometrią. Źle ustawiona geometria kół może sprawić, że samochód „ściągą” w prawo lub w lewo, podczas gdy kierowca chce jechać prosto. W takim przypadku kierowca musi kontrować kierownicą by móc utrzymać stały kierunek jazdy.
Ważne parametry ustawienia kół:
- Zbieżność – określa położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Gdy koła są skierowane do wewnątrz – mówimy o zbieżności dodatniej. W przypadku kół skierowanych na zewnątrz – mówimy o zbieżności ujemnej.
- Kąt nachylenia i pochylenia – kąt zawarty między pionem a płaszczyzną koła.
- Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy – kąt pomiędzy sworzniem zwrotnicy a prostą pionową koła. W nowszych pojazdach, które są wyposażone w sworznie kuliste, dokonuje się pomiaru linii przebiegającej przez oś obrotu sworzni podczas skrętu kół.
- Kąt wyprzedzenia osi sworznia – kąt pomiędzy osią sworznia, zwrotnicą a prostą linią koła.
Kiedy warto wykonać geometrię kół?
Nie ma na co czekać z korekcją geometrii kół. Jazda ze źle ustawioną zbieżnością może skutkować zwiększonym zużyciem opon, zawieszenia, a co gorsze jest to bardzo niebezpieczne. Skąd w takim razie wiedzieć, że musimy udać się do serwisu?
- Ściąganie samochodu w bok podczas jazdy
- Przekrzywiona kierownica podczas jazdy na wprost
- Wyczuwalne wibracje kierownicy podczas jazdy
- Różnica w kącie skrętu między prawą a lewą stroną