Naprawa, regeneracja i wymiana rozrusznika

Rozrusznik jest elementem, który ulega procesowi zużycia.  Odpowiada za uruchamianie silnika. W środku malutkie koło zębate zazębia się z dużym kołem zamachowym, wprawiając układ w ruch tłokowo-korbowy. Zapłon następuje po uzyskaniu odpowiedniej prędkości. Rozrusznik korzysta z prądu dostarczanego przez akumulator. Takie powiązanie tych dwóch komponentów sprawia, że powinniśmy zadbać tak samo o rozrusznik jak i o akumulator.

Jak przebiega regeneracja rozrusznika?

Na początku na wymontowanym rozruszniku wykonuje się wstępną diagnostykę jego stanu za pomocą miernika cyfrowego. Kolejnym etapem jest rozebranie komponentu na części i sprawdzenie, czy występują przerwy w połączeniach elektrycznych, luzy na łożyskach i tulejach. Na koniec wymienane są uszkodzone elementy i wszystko składane jest w całość.

Objawy uszkodzonego rozrusznika

  • samochód nie reaguje na przekręcenie kluczyka – w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy akumulator jest rozładowany. Uszkodzeniu mógł ulec kabel masowy akumulatora lub przewód rozrusznika. Stacyjka również może być problemem.
  • rozrusznik głośno pracuje, podczas gdy wał korbowy się nie obraca – możliwe, że uszkodzony jest mechanizm sprzęgający. Powinno się sprawdzić stan zębów na kole zamachowym i sprzęgło jednokierunkowe.
  • zbyt wolne kręcenie wałem korbowym – prawdopodobnie poziom naładowania akumulatora jest niski lub przewody elektryczne są w złym stanie. W rozruszniku mógł ulec uszkodzeniu silnik, szczotki, wirnik, tulejki czy stojan.
  • metaliczny dźwięk bez kręcenia rozrusznika – możliwe, że uszkodzony jest elektromagnes lub akumulator jest rozładowany
  • rozrusznik pracujący po uruchomieniu silnika – być może styki na elektromagnesie są nadpalone
Zapraszamy do wykonania usługi regeneracji rozrusznika w Auto Serwis Wawa – Warszawa, ul. Muszkieterów 72.