Rozrusznik jest elementem, który ulega procesowi zużycia. Odpowiada za uruchamianie silnika. W środku malutkie koło zębate zazębia się z dużym kołem zamachowym, wprawiając układ w ruch tłokowo-korbowy. Zapłon następuje po uzyskaniu odpowiedniej prędkości. Rozrusznik korzysta z prądu dostarczanego przez akumulator. Takie powiązanie tych dwóch komponentów sprawia, że powinniśmy zadbać tak samo o rozrusznik jak i o akumulator.
Jak przebiega regeneracja rozrusznika?
Na początku na wymontowanym rozruszniku wykonuje się wstępną diagnostykę jego stanu za pomocą miernika cyfrowego. Kolejnym etapem jest rozebranie komponentu na części i sprawdzenie, czy występują przerwy w połączeniach elektrycznych, luzy na łożyskach i tulejach. Na koniec wymienane są uszkodzone elementy i wszystko składane jest w całość.
Objawy uszkodzonego rozrusznika
- samochód nie reaguje na przekręcenie kluczyka – w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy akumulator jest rozładowany. Uszkodzeniu mógł ulec kabel masowy akumulatora lub przewód rozrusznika. Stacyjka również może być problemem.
- rozrusznik głośno pracuje, podczas gdy wał korbowy się nie obraca – możliwe, że uszkodzony jest mechanizm sprzęgający. Powinno się sprawdzić stan zębów na kole zamachowym i sprzęgło jednokierunkowe.
- zbyt wolne kręcenie wałem korbowym – prawdopodobnie poziom naładowania akumulatora jest niski lub przewody elektryczne są w złym stanie. W rozruszniku mógł ulec uszkodzeniu silnik, szczotki, wirnik, tulejki czy stojan.
- metaliczny dźwięk bez kręcenia rozrusznika – możliwe, że uszkodzony jest elektromagnes lub akumulator jest rozładowany
- rozrusznik pracujący po uruchomieniu silnika – być może styki na elektromagnesie są nadpalone